Vielse

Hvorfor skal vi giftes i kirken?

Ved brylluppet siger et par ja til at leve sammen som ægtepar og til at elske og ære hinanden. Det er derfor glædeligt at ca 11.000 par stadig bliver gift i landets kirker hvert år.

Et kirkebryllup er juridisk gyldigt på samme måde som en vielse på rådhuset. Men et bryllup i kirken foregår som en gudstjeneste med bønner, salmer, bibellæsninger, en vielsestale og velsignelsen. Et kirkebryllup handler altså også om kristen tro, håb og kærlighed.

Mange oplever, at det giver en særlig mening at sige 'ja' til hinanden i kirken, fordi vi også deler andre store øjeblikke i livet her; både de glædelige og de triste.

Ved et kirkebryllup foregår vielsen i nogle smukke og traditionsrige rammer. Præsten holder en vielsestale, som ofte vil indeholde personlige kendetegn om brudeparret. Hver enkelt vielse er derfor noget ganske særligt, fordi brudeparrets personlige præg kommer til udtryk i både salmevalg og i vielsestalen.

Vielsestalen kan f.eks. handle om nogle af de værdier, der er uundværlige i ethvert forhold: tilgivelse, pligt, troskab og barmhjertighed.

Et bryllup er ingen garanti for, at samlivet vil blive nemt eller problemfrit. Til gengæld er brylluppet et udtryk for, at vi har lovet hinanden at ville gøre alt, hvad vi kan for at være gode ved hinanden. Og at vi vil hjælpe hinanden til at få et godt liv sammen.

Du kan læse mere om bryllup i folkekirken på www.folkekirken.dk/livets-begivenheder/bryllup

Hvordan foregår en vielse?

Kirkelig vielse foretages af en præst i kirken på en hverdag (almindeligvis en lørdag), og der skal være mindst to vidner tilstede. Vielsen er opbygget som en kort gudstjeneste med tre eller fire salmer.

Det er også muligt at blive gift andre steder end i kirken. Det kræver dog, at der er en særlig tilknytning til stedet, og præster og biskoppen skal godkende, at vielsen foregår dér.

Forslag til salmer: Salmer ved vielse

Når selve vielseshandlingen skal ske, starter præsten med at spørge:

Så tilspørger jeg dig N.N. (brudgommens navn): Vil du have N.N. (brudens navn), som hos dig står, til din ægtehustru?
    - Ja!
Vil du elske og ære hende, og leve med hende både i medgang og modgang, i hvad lykke Gud den almægtige vil tilskikke jer, som en ægtemand bør leve med sin ægtehustru, indtil døden skiller jer ad?
    - Ja!
Ligeså tilspørger jeg dig N.N. (brudens navn): Vil du have N.N. (brudgommens navn), som hos dig står, til din ægtemand?
    - Ja!
Vil du elske og ære ham, og leve med ham både i medgang og modgang, i hvad lykke Gud den almægtige vil tilskikke jer, som en ægtehustru bør leve med sin ægtemand, indtil døden skiller jer ad?
    - Ja!
Så giv hinanden hånd derpå!

Præsten lægger sin hånd på deres hænder og siger:
Eftersom I forud har lovet hinanden at ville leve sammen i ægteskab og nu har bekræftet dette for Gud og for os, som er her til stede, og givet hinanden hånd derpå, så forkynder jeg jer at være ægtefolk både for Gud og mennesker.

Brudeparret knæler, og præsten lægger sine hænder på brudeparrets hoveder og beder:
Almægtige Gud som skabte mand og kvinde til at leve sammen i ægteskab og velsignede dem, vi beder dig, velsign denne brud og brudgom; lad dem altid leve af din nåde og i indbyrdes kærlighed. Amen.

Herefter bedes Fadervor og velsignelsen lyses.

Du kan se mere om bryllup i folkekirken i denne lille video:

Praktiske detaljer

  1. Brudeparret aftaler først dato og tidspunkt og evt. ønske om præst med kirkekontoret. Et kirkebryllup kan enten være en vielse eller velsignelse (hvis man allerede er blevet borgerligt viet) af et par.

  2. Derefter henvender man sig på rådhuset i brudens eller brudgommens bopælskommune, for at få udstedt en "prøvelsesattest".

  3. I god tid før vielsen afleveres prøvelsesattesten sammen med navn og adresse på to bryllupsvidner til kirkekontoret.
  4. Et par måneder før vielsen kontakter parret præsten for at få en aftale om en samtale inden vielsen.

Kontaktinformation Kirkekontoret

Kontakt

Tlf.: 8616 9464
e-mail: kontor@christianskirken.dk

Adresse

Christianskirken
Frederikshaldsgade 15
8200 Aarhus N

Åbningstider på kirkekontoret

Mandag - fredag kl. 10-13

- eller efter aftale

Weekender og helligdage lukket
Kontorerne ligger i Christiansgården bag ved Christianskirken.

 

Måske er du også interesseret i...